19 червня 2019    
Пошук
Головна » Діяльність Рахункової палати » Офіційні повідомлення
21.05.2019

Рахункова палата пропонує запровадити монетизацію адресної допомоги для підвищення соцзахисту депортованих осіб

 

Рахункова палата пропонує запровадити монетизацію адресної допомоги для підвищення соціального захисту депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України. Відповідні рекомендації були надані органам державної влади за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Василь Невідомий.

У Рахунковій палаті нагадали, що протягом 1991–2010 років в Україну повернулося понад 265 тис. депортованих у 1944 році кримських татар і осіб інших національностей. Більшість з них проживають у Криму, Севастополі та Генічеському районі Херсонської області. У зв'язку з окупацією Криму, з 2014 року кримські татари компактно проживають на підконтрольній Україні території – у Генічеському районі Херсонщини.

Водночас за п'ять років дії Закону України «Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою» статус особи, депортованої за національною ознакою, отримали лише 109 осіб (1,5 відс.) з 7,2 тис. кримських татар, які наразі мешкають на підконтрольній Україні території. Одна з причин – складність з отриманням довідки, що підтверджує факт депортації.

Впродовж 2016–2018 років на реалізацію бюджетної програми щодо розселення та облаштування депортованих кримських татар було використано майже 142 млн гривень. Якщо у 2016 році видатки на це становили 43,7 млн грн, то у 2018 році вони збільшилися у 1,4 раза – до 63,1 млн гривень.

Майже 88 відс. (124,3 млн грн) бюджетних коштів протягом цих трьох років використано на фінансову підтримку приватного телеканалу ТОВ «ТК «Атлант-СВ» для телеканалу «АТR T». І це забезпечило бюджетну підтримку присутності української держави в інформаційному просторі тимчасово окупованих територій – АР Крим та м. Севастополь.

У той же час Рахункова палата зауважила, що державна підтримка телерадіокомпаній не належить до повноважень Мінсоцполітики. Отже, Уряду рекомендовано розглянути питання щодо виділення в окрему бюджетну програму надання фінансової підтримки ТОВ «ТК «Атлант-СВ» для телеканалу «ATR T». Головним її розпорядником має стати Держкомтелерадіо або Мінінформполітики.

Протягом трьох років на задоволення соціальних та соціально-культурних потреб депортованих осіб було спрямовано лише 12 відс. (17,6 млн грн) від загальної суми. Зокрема, у 2016 році на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, закладів культури і охорони здоров'я в місцях компактного проживання кримських татар витрачено понад 4,7 млн грн та майже 90 тис. грн. – на проведення національно-культурного заходу. У 2017 році виділили лише 143,4 тис на проведення національно-культурного заходу. І це при тому, що Херсонська облдержадміністрація наголошувала на необхідності виділення 20 млн гривень. Кошти мали піти на реконструкцію шкіл (4,5 млн грн), мереж водопостачання (10 млн грн), зміцнення матеріально-технічної бази закладів освіти, культури та охорони здоров'я (5,5 млн гривень). У 2018 році на ці потреби використали понад 12,6 млн грн, зокрема, на 1,8 млн грн придбали обладнання для освітніх та медичних закладів, ще 9,6 млн грн спрямували на реконструкцію шкіл, а майже 1,2 млн – на реконструкцію мереж водопостачання.

У 2016–2018 роках із запланованих Мінсоцполітки шести національно-культурних мистецьких заходів фактично проведені лише два.

Рахункова палата вважає за необхідне удосконалення правового та організаційного забезпечення використання коштів державного бюджету, виділених на розселення та облаштування депортованих осіб, адаптація яких досі відбувається без державної цільової програми. Крім того, Кабінетом Міністрів України на момент проведення аудиту не був затверджений порядок повернення майна або відшкодування його вартості депортованим особам або (у разі їх смерті) їх спадкоємцям.

Нормативна неврегульованість фінансової підтримки телеканала «ATR T» негативно вплинула на виконання у 2016 та 2017 роках бюджетної програми. Фінансування її заходів розпочиналося фактично лише у грудні відповідного року. Щороку заплановані заходи не виконувалися, а кошти бюджету перерозподілялися чи взагалі не використовувалися.

У 2016–2018 роках фінансувалося лише за 5 з 12 напрямів, визначених Порядком використання коштів за бюджетною програмою. При цьому за ці роки не передбачалося фінансування будівництва та придбання житла для депортованих осіб, не спрямовувалися кошти на надання одноразової матеріальної допомоги для завершення будівництва індивідуального житла, не виплачувалася компенсація витрат на переїзд.

Неможливість освоєння бюджетних коштів внаслідок затвердження паспорта бюджетної програми лише у грудні 2016 року призвела до перерозподілу на інші бюджетні програми 10,8 млн грн, за які планувалося реконструювати школу та мережі водопостачання. А 1,5 млн грн, виділені на придбання підручників та художньої літератури мовою репатріантів, взагалі повернули до державного бюджету.

Неналежний контроль Мінсоцполітики, прорахунки департаменту будівництва та розвитку інфраструктури Херсонської облдержадміністрації завадили у 2018 році освоєнню 15,1 млн грн, як результат – не здійснено будівництво школи естетичного виховання. Херсонська облдержадміністрація пропонувала перерозподілити ці кошти на реконструкцію системи централізованого водопостачання у Генічеському районі. Однак гроші за пропозицією Мінсоцполітики були перерозподілені Мінфіном для надання фінансової підтримки ТОВ «ТК «Атлант-СВ».

Аудит також встановив, що заклади освіти, культури та охорони здоров'я Генічеського району Херсонської області не використовували товарно-матеріальні цінності, придбані розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня. Як наслідок, нерезультативно використано 1,5 млн грн бюджетних коштів. Наприклад, у сільських амбулаторіях смт Новоолексіївка, с. Чонгар, с. Азовське та смт Рикове не використовується придбане у 2018 році медичне обладнання на 1,1 млн грн через відсутність у штаті відповідних спеціалістів та достатньої кількості пацієнтів.

Загалом до державного бюджету впродовж 2016–2018 років повернено 7,7 млн грн, які не використані для розселення та облаштування депортованих осіб, що є неефективним управлінням бюджетними коштами.

Ще одна проблема встановлена аудитом – тривалий час не вирішується питання кредиторської заборгованості у сумі 5,3 млн гривень. Ця сума з 2014 року рахується перед підприємствами, які знаходяться на тимчасово окупованій території.

Рішення та Звіт про результати аудиту будуть оприлюднені на веб-сайті Рахункової палати.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України