23 жовтня 2018    
Пошук
Головна » Гласність » Події
14.05.2018

ОТГ використали 2,5 млрд грн із держбюджету, не маючи «дорожньої карти»

Понад 29 % території України вже охоплено об'єднаними територіальними громадами, у яких проживає понад 6 млн українців. Протягом 2015-2017 років було сформовано 698 ОТГ, з яких 665 вийшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.

Рахункова палата дала оцінку реформі міжбюджетних відносин, започаткованій у 2015 році, в частині об'єднаних територіальних громад і відзначила, що в результаті отримання додаткових повноважень дохідна частина бюджетів ОТГ збільшилася щонайменше в 4 рази порівняно з бюджетами місцевих рад, що увійшли до складу громад.

Однак об'єднання відбулося насамперед тих громад, на території яких розміщені великі підприємства-роботодавці, що раніше наповнювали районні бюджети податком на доходи фізичних осіб. Це призвело до "точкового вимивання" потужної податкової бази з районних бюджетів до бюджетів ОТГ і загострило дефіцит у коштах, адже всі ОТГ незалежно від того, чи успадкували вони від районів основні джерела доходів, мусять перебрати на себе фінансування статей, які раніше покривалися з районних бюджетів.

Водночас, як відзначають аудитори Рахункової палати, незважаючи на додаткові джерела доходів та надання з державного бюджету медичної, освітньої субвенції та субвенції на державні програми соцзахисту населення, органи місцевого самоврядування не зацікавлені у фінансуванні закладів охорони здоров'я, тому в більшості громад первинна медична допомога, що фінансується за рахунок коштів бюджетів ОТГ, не надавалася.

У 2017 році у двох бюджетах ОТГ Київської області, 15 Полтавської, 4 Рівненської і 11 бюджетах ОТГ Вінницької області не передбачалося видатків на охорону здоров'я, а медичну субвенцію в повному обсязі передано до відповідних районних бюджетів.

За результатами аналізу Рахункової палати встановлено, що делеговані повноваження більшістю ОТГ не виконуються, зокрема в частині соціального захисту населення. Причина - відсутність на території ОТГ органів соціального захисту, програмного забезпечення, кадрового потенціалу, неможливість вести облік одержувачів послуг, здійснювати призначення соцдопомоги, а також фінансувати ці послуги.

2,5 млрд грн субвенції, наданої з державного бюджету у 2016‑2017 роках на формування інфраструктури ОТГ, не вирішило проблем, оскільки на даний час законодавчо не визначено типової інфраструктури ОТГ з прив'язкою до субвенції. Кабмін затвердив перелік заходів, але не визначив пріоритетних галузей, на які варто передусім спрямувати кошти. Аудитори відзначають, що трактування напрямів на зразок "здійснення інших заходів щодо об'єктів комунальної форми власності, які є важливими для посилення спроможності територіальної громади" дає змогу витрачати кошти на все: від капітального будівництва парків до поточного ремонту будівель рад, встановлення огорожі навколо ставка.

Відсутність жорстких умов використання субвенції створює ризики розпорошення коштів на проекти з меншим соціальним ефектом або реалізація яких безпосередньо не пов'язана з розвитком необхідної інфраструктури ОТГ.

Аудитори Рахункової палати наголошують на необхідності формалізації переліку напрямів використання субвенції із закріпленням пріоритетів, що забезпечують достатній рівень соціально-економічного розвитку громад та доступність і якість надання послуг на їхній території.

«Мінрегіон і КМУ мають надати ОТГ чітку «дорожню карту» із пріоритетними напрямами, запобігти протизаконному та неефективному витрачанню коштів, особливо з огляду на те, що велика кількість керівників ОТГ не має належного досвіду та підготовки. Поки що ОТГ рухаються дещо наосліп», - відзначив заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер.

За результатами аналізу Рахунковою палатою рекомендовано Кабінету Міністрів України здійснювати подальші кроки щодо формування об'єднаних територіальних громад навколо адміністративно-територіальних центрів, які вже мають необхідну інфраструктуру, а також доручити Мінрегіону визначити потребу в закладах для виконання місцевими радами об'єднаних територіальних громад повноважень у сфері освіти, охорони здоров'я, соціального захисту населення та з урахуванням цього - пріоритети для спрямування коштів субвенції на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України