20 червня 2019    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 2008 рік
09.12.2008

Розглянуто Колегією Рахункової палати

25.11.2008

Держава несе збитки від власних управлінців

В Україні досі відсутня загальнодержавна програма розвитку державного сектора економіки. Всупереч вимогам законодавства п´ять років поспіль не розроблялись показники його розвитку в межах Державної програми економічного і соціального розвитку України. Наслідком цього стало те, що впродовж 2006-2007 років та І півріччя 2008 року суб´єкти управління об´єктами державної власності були позбавлені орієнтирів у визначенні стратегії розвитку державного сектора економіки. Крім того,  управління ними було незадовільним, а діяльність майже половини - неефективною, що негативно позначилося на стані надходжень податку на прибуток від державного сектора економіки. Такий висновок Колегії Рахункової палати за результатами перевірки стану обґрунтованості планування та дієвості контролю за повнотою нарахування і своєчасністю сплати податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності.

Як зазначили аудитори, органи, уповноважені управляти об´єктами державної власності, за відсутності належного контролю і відповідальності за фінансовий стан цих об´єктів, допускали необґрунтоване зростання на об´єктах управління кредиторської заборгованості, її прострочення та зростання штрафних санкцій, пені і неустойки. Внаслідок цього погіршувався фінансовий стан підприємств і їх платоспроможність, а недержавні комерційні структури збагачувались за рахунок державного сектора, захоплюючи майно держпідприємств.

Наприклад, цілісний майновий комплекс Державного підприємства "Ковалівський горілчаний завод" (перебував в управлінні Мінагрополітики, міністр - Ю.Ф.Мельник), внаслідок прострочення термінів сплати кредиторської заборгованості КБ "Західінкобанк" і ТОВ "Луцьк-Еко-Сервіс", за рішенням Господарського суду Волинської області, перейшов у власність ТОВ "Луцьк-Еко-Сервіс". Зроблено це з порушенням вимог Закону України "Про приватизацію державного майна", згідно з яким завод не підлягає приватизації. І такі випадки непоодинокі.

Загалом, за оцінкою Міністерства економіки України, в 2007 році ефективно працювало лише 25,8 відсотка державних підприємств (724), задовільно - 25,5 відсотка (716), неефективно - 48,7 відсотка  або 1368 підприємств.

Нормативно-правове забезпечення з питань планування, нарахування та сплати надходжень з податку на прибуток до державного бюджету протягом 2006-2007 років та І півріччя 2008 року  було нестабільним, суперечливим та недосконалим. Зміни до бюджету вносились з порушенням законодавства, що негативно впливало на адміністрування цього податку та призводило до конфліктних ситуацій. Прогнозування надходжень з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, протягом 2006-2007 років та І півріччя 2008 року не здійснювалось. Як наслідок, податкові органи та органи управління об´єктами не мали планових завдань з мобілізації податку на прибуток від державного сектора економіки, що негативно позначилося на стані контролю за надходженням цих платежів.

Державна податкова адміністрація України (голова - О.І.Кірєєв (03.2005-08.2006), А.І.Брезвін (08.2006-12.2007), С.В.Буряк (з 12.2007)) протягом 2006-2007 років та І півріччя 2008 року не забезпечила дієвого контролю за повнотою нарахування та сплатою податку на прибуток від підприємств державного сектора. Документальними перевірками в окремих регіонах було охоплено в рік лише 1 відсоток підприємств, які належали до сфери управління окремого суб´єкта управління об´єктами державної власності.

Крім того, протягом 2006-2007 років та І півріччя 2008 року Державна податкова адміністрація України за відсутності системності та належної організації контролю за роз´яснювальною роботою серед платників податків допускала факти ненадання окремим платникам відповідей на поставлені питання або надавала їх не в повному обсязі. Спостерігалось також надання неузгоджених роз´яснень податковими органами різних рівнів, що суперечили податковому законодавству. Це призводило до конфлікту інтересів, оскарження рішень податкових органів та втрат надходжень податку на прибуток до державного бюджету.

 

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України